Demót készítek!

Csomó együttes és jó néhány megírt dal után itt az idő, hogy felvétel is megörökítse őket. Anyagi lehetőségeink csak minimális befektetést engednek, ezt viszont inkább cuccra költjük, hogy máskor is tudjunk felvenni. Tehát: minimál stúdió, maximális elszántság. Avagy az alacsony költségvetés alacsony minőséget eredményez?

Kapcsolat

Jogi sarok

A blogban megjelent írások, zenei részletek a szerző és szerzőtársainak szellemi termékei, melyekre minden jogot fenntartanak, beleértve a részek, vagy az egész reprodukálásának jogát. A tartalmak harmadik személy általi felhasználásához a szerző(k) engedélye szükséges. Hivatkozásra, idézésre a szokásos szabályok érvényesek, azaz fel kell tüntetni a forrást.

Utolsó kommentek

Friss topikok

Mivel dolgozom? - Hangtechnika

Etrahnas 2012.01.15. 15:37

Tegnap megvettem az utolsó darabokat is, összeállt tehát az a felszerelés, amivel lezavarjuk az egész projektet! Nemrég dugtam össze a rendszert, most éppen tesztelés alatt van. Néhány tesztfelvételt is fogok csinálni, hogy kiderüljenek a hangzásbeli különbségek.

Mármint természetesen a füles és a hangfal között. Eddig az a tapasztalat, hogy a legnagyobb különbség a mélyekben van, azaz a fülessel a hangzás majdnem pontosan olyan, mintha a hangfal esetén bekapcsolnám az erősítő loudness funkcióját, ami úgy tűnik, hogy egy extra mély kiemelő. Ezt keverésnél, lehallgatásnál mindenképpen figyelembe kell majd venni.

De milyen hangtechnikán is fogok dolgozni?

A rendszer alapja természetesen egy laptop, ezen fog futni a felvevő szoftver és ehhez csatlakozik a külső hangkártya, egy Miditech Adiolink. Elsőre elszúrtam az ASIO telepítést, és mivel sajnos a laptop nem az enyém (beszerzése folyamatban), valamiért a rendszer nem engedi újratelepíteni. Újabb probléma, orvosolni kell, addig is, "normál" módban történik a használata. Csak a jegyzőkönyv kedvéért, a hangkártya 20.000 forintba került, ezért egy tökéletesen belépőszintű megoldást kapunk minden kényelmi extra nélkül, de a legfájóbb a 48kHz/16bit felbontás, ugyanakkor ezt a kompromisszumot meg kellett kötni.

A számítógép kimenete, vagy a hangkártya fog csatlakozni a lehallgatórendszerhez, amit gyk. teljes egészében tegnap szereztem be. Két fő eleme van, egy Philips FA911 erősítő, és két SAL 3610S hangfal, valamint all round célokra, azaz felvétel előtti beálláshoz, felvétel közbeni monitorozáshoz, keveréshez, egyszóval mindenhez használt AKG K44-es fejhallgató. Az erősítőt használtan, a hangfalat és a fülest újonnan vettem. Az erősítő mellett elsősorban az szólt, hogy képes a hangot módosítás nélkül továbbítani, és 160 W teljesítményre képes. Bár a hangfalak csak 80 W-ak, nyilván fokozottan kell ügyelnem arra, hogy ne hajtsam túl őket, ugyanakkor ismét a költségkímélés miatt választottam őket és a viszonylag egyenletes hangátviteli karakterisztikájuk miatt. Itt kompromisszumot a minimál átviteli frekvenciánál (65 Hz) és a viszonylag kevésbé részletgazdag hangban kellett kötni.

Az AKG mellett pedig pont a jó átviteli spektrum szólt és itt is kellett a lineáris hangátmenet, persze mindezeket és amit a hangfalnál írtam majd a tapasztalat dönti el.

A bemenőjeleket majd azok jellegétől (és a tapasztalattól) függően vagy a Stage Line PMX-160 keverőerősítőn keresztül, vagy közvetlenül fogjuk a hangkártyába juttatni, ennek lesz az eszköze egy Shure SM58 mikrofon, de tervben van egy kondis mikrofon megvétele is, de nem most, vagy a közeljövőben.

A keverőnél és a mikrofon kiválasztásánál a szempont nem csak a felvétel volt, hanem az is, hogy a rendszert kisebb klubkoncerten és a próbateremben is használhassuk elsősorban ének és néha akusztikus hangszerek kihangosítására (off: hangfalat még nem vettünk hozzá :), de tervezzük), szóval itt is kettős célnak kell az eszköznek megfelelni. A Shure egyébként is egy jó kis általános célú cucc, míg a kiválasztott keverő a maga 160 W-val mind a két célnak biztosan tökéletesen meg fog felelni.

Végül pár szó a szoftverről. Amikor elkezdtem megkeresni, hogy mit használjak, azzal kellett szembesülnöm, hogyha nem vagyok bennfentes, egy büdös szót sem fogok érteni a review-ból, ráadásul azt is nehéz összeszedni, hogy mi van a piacon. Utána az is kiderült, hogy ha legális akarok maradni, akkor az nagyon fájni fog a zsebnek. Hosszas keresgélés és kérdezősködés után végül a Reaper mellett tettem le a voksomat mégpedig az üzleti modell miatt. E szerint a letöltéskor a teljes rendszer legálisan a rendelkezésemre áll, nincs shareware idő, vagyis addig használom, amíg akarom, és amíg nem keresek vele pénzt, azaz amíg a fióknak gyártok vele, addig nem is kell fizetni érte. Ja, és a végső ára a nem profiknak kábé 60 dollár. Még nem vettem meg, de ha a projekten túlleszek, azt hiszem beruházok rá, lehet, hogy még közben is.

Van még pár dolog, ami miatt szerintem elég jó, de magáról a szoftverről is tervezek egy külön cikket, ahol majd részleteiben is elemzem azt is, hogy eddig mire jutottam vele.

Nagyjából ennyi lenne a házi stúdió hangtechnikai része. A következőkben jönnek a hangszerek, erősítők, és egy pár dolog még a projektről, aztán jönnek a részletek.

PS után képgaléria a rendszerről.

PS.: később tervezem egy teljes költségvetés összeállítását, egyrészt hogy látható legyen, milyen keretekből is gazdálkodik a projekt, másodsorban magamnak is támpont lesz, hogy mennyi is ugrott ki a zsebemből (tuti meg fogok lepődni, és nem azért mert kevés lesz a vége ;).

Címkék: hangfal mikrofon hangtechnika erősítő reaper daw mivel dolgozom philips fa911 sal 3610s shure sm58 miditech adiolink stage line pmx 160 keverőerősítő külső hangkártya

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://demotkeszitek.blog.hu/api/trackback/id/tr513549127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása